>

Balloon Fiesta i Albuquerque 30sept-2okt

I fredags åkte jag till Albuquerque, New Mexico's största stad ( ca. 600 000 invånare tror jag)
för att träffa 8 fina utbyteskompisar och några rotarianer, som hade planerat helgen för oss.
Vi möttes på hotell Sheraton och blev tilldelade tillfälliga värdfamiljer för helgen,
precis som i Clovis. Jag och Maria från Finland bodde hos ett äldre par i en fin del av staden.
På fredagkvällen åkte vi till en restaurang där vi åt god mat, och vi hann kolla i en supercool
vintagebutik innan vi var tvungna att åka hem och gå och lägga oss.

Lördag morgon steg vi upp vid 03.45, vi skulle vara på hotellet 04.30...
Frukost i bilen (frukt, juice och kaka) och väl framme vid hotellet kunde vi köpa kaffe, innan
det var dags att stuva in oss i minibussen och åka till THE BALLOON FIESTA!  

Innan solen stigit upp for de första luftballongerna. De sista flög vid 9.30-tiden. Tror att det 
var så tidigt på morgonen för att det blir varmt så fort solen är uppe, och ballongerna lättar 
bättre när luften är kall. Vid tiotiden är det omkring 20 grader, i Roswell, men jag har för mig
att Abq brukar ha lite lägre temperaturmätningar...av någon anledning. 

Sammanlagt, under de nio dagarna som festivalen pågår, finns det ungefär 600 luftballonger 
i staden. I luften. Balloon Fiestan i Albuquerque är världens största "luftballongsevent" och
folk kommer från hela världen för att delta och titta på. Jag tror att jag och Maria var de
enda i staden som kände igen blommönstret på Marimekko-ballongen från Finland! 

Efter att ha sett de sista ballongerna stiga återvände vi till hotellet för att få en ny chaufför
och plocka upp Julie som väntar med att kolla på ballongerna till nästa helg istället. Vi åt
supergoda smörgåsar i bussen på väg till nästa destination - Tent Rocks.
Vi vandrade i 2 timmar eller något sånt, tror jag. Väldigt varmt.

Efteråt åkte vi till ett ställe som heter "Hinkle Family Fun Center". Paintball, klätterväggar,  
spelhall, laser...lekar.., gokart och säkert 4371685 saker till.. Eftersom en av delägarna
till stället är Rotarian så var allt gratis för oss! Det var i spelhallen jag vann min fina lilla
Despicable Me-filur!

Söndagsmorgonen var sovmorgonsmorgonen. Vi fick sova till halv 10 innan vår
värdmamma väckte oss och sa att frukosten var klar. Blåbärspannkakor och pocherade ägg, 
mumsigt! Det lönar sig att alltid råka hamna hos de...rikare äldre paren under såna här helger... 
Hehehe. 

Vi möttes på hotellet vid lunch och sa hejdå. Nästa gång vi träffas är i december. Längtar!

Jag postar bilder i mitt nästa inlägg, nu ska jag på någon marknad här i stan.
Igår var det parad och alla Roswell's skolor fick ledigt. HAPPYFACE!
Postad i: ett år i Amerika Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: