>

kortkort om helgen

Vi möttes alla vid ett hotell i Clovis. Alla 17 utbytesstudenterna, från 11 olika 
länder, blev tilldelade värdfamiljer inför helgen. Jag, Elisabeth från tyskland, 
Eva från Schweiz och Samantha från Australien (har jag redan skrivit detta en gång?)
bodde hon fina Tammy Garner och hennes man Tim.
Vi trivdes hur bra som helst, vi fick ett varsitt rum och Tammy
bjöd oss på kakor och glass varje kväll! Hihi!

På torsdagskvällen bjöd de flesta värdfamiljerna med sina utbytesstudenter på
en musikalföreställning om Buddy Holly. Men det har jag redan berättat, tror jag.  

Vi kom hem sent på torsdagskvällen och somnade..en stund.. senare. 
Dagen efter var vi tvungna att stiga upp vid 0615, vi skulle på frukostmöte
med en massa olika människor från Clovis. Folk från radio, olika präster,
skönhetsdrottningar och Rodeo Queens, Rotarymänniskor,
musiker och skådespelare som besökte staden inför
musikfestivalen, och en massa andra..

Vi åt burritos och bönor och ris och äggröra och en massa annat gott, och 
efteråt åkte vi till "Kid's Rock", en rockkonsert för de yngre barnen, i Elementary School.
Barnen var helt vilda och när deras lärare inte var på sin vakt smet de fram
framför publiken och dansade framför scenen. Till slut orkade lärarna inte hålla
reda på ungarna längre och alla stormade ytan mellan bänkarna och scenen.
Vi fick gå upp och dansa med dom om vi ville, det var skojsigt... Eh.

Sönderdansade och anfådda åkte vi till ett "Rock 'n' Roll-museum", med en massa Buddy Holly, 
Ray Orbison och andra musiker-prylar. Vi strosade omkring och hade det mysigt
i någon timme eller så, sedan åkte vi alla till en park där vi lekte och hehe..var barnsliga.

90 minuters busande och säkert 1000000 foton senare, åkte vi till ett taco-ställe där vi åt lunch. 

Efter lunchen åkte vi till en ...ko..farm. 
Vi fick smaka ost och mjölk från farmens kor och så fick vi se två kalvar födas. Samtidigt. 
(dock från två olika ko-mammor.)

Efter att få ha gosat med de übersöta (äldre, inte nyfödda)  kalvarna (IIH<3) och fått
goodiebags med chokladmjölk och ost och annat smått och gott,
åkte vi och åt. Alla stank kossa. FRESH!

Efter maten såg vi en Beatles-coverkonsert! Bandet hette Liverpool Legends och alla 
bandmedlemmarna var noggrant utvalda av Louise Harrison, George's syster! 
Louise var på konserten, höll ett tal och allt det där, tufft. 
Vi kom hem liite för sent, men det finns alltid tid för en fika! 
Morgonen efter kunde vi faktisk sova ända tills 06:45! 

random fact: 23% av all ost som tillverkas i hela USA kommer från Roswell och Clovis.

Lördagens frukost fick vi från ett café, som Tammy äger. Sjukt gottttt. 
Min första latte sedan jag kom hit. Halledaa. 

Tammy körde mig Elisabeth, Eva och Sam till ett gammalt sjukhus som numera 
fungerar som typ Rehab-center. Folk som har det svårt hemma kan komma dit och få hjälp, 
om de blir misshandlade, inte har råd med mat eller annat viktigt (tjejer som inte har råd
med en balklänning men ändå vill kunna gå på balen kan låna en av deras klänningar)
eller om de är sjuka men inte har råd att betala medicin...etc.. 

Vi skulle volontärarbeta i några timmar, måla väggarna i alla rum som blivit
renoverade. Till vår hjälp hade vi Bianca, min Rotarycounselor, och Dick, som 
också är Roterian i 5520distriktet (NM+TX). 
Och just det ja, några gangsterkillar som fått detta som straff istället för
fängelse eller böter, eftersom dom inte var äldre än oss. 

Efter volontärarbetet åkte vi till en/ett/vetinteriktigt Corn Maze, en gård
med en gigantisk majsodling, sådd som en labyrint! På en av bilderna ser ni
min kompis Alexander från Danmark, mitt i majsen (låter som ett barnprogram, ja!).
På gården kunde de barnsliga pojkarna ha racingtävlingar med trampbilarna,
och man kunde tävla i olika saker, fånga plastankor och ha vattenrace och en
massa olika saker. När de vuxna till slut hittat ut från majslabyrinten kunde vi åka 
till hotellet och äta P I Z Z A! Mums. Igen. 

Pizzan tog slut lite för fort och vi började med själva "huvudsaken med helgen", vi 
skulle gå igenom alla Rotaryregler och få reda på hur vi kan och inte kan bete oss,
här i det stora landet. Vi fick reda på att vi inte kan flyga luftballong, det är emot
våra regler pga försäkringar och sånt. Resterande 4 timmarna lyssnade vi bara på samma 
saker som vi redan fått höra minst 3 gånger innan, i våra respektive hemländer.
Jag vet, suck. Jag minns att jag vaknade av att Rob, en av ledarna petade på mig
med en gaffel och sa "I think we've lost Alma...". Jag försökte verkligen
vara uppmärksam och vaken, men det gick inte. Det var nog det tråkigaste jag
varit med om på flera år. Men jaja, jag lever fortfarande iallafall.

Hela kvällen spenderades i hotellets pooler och jacuzzis. Trevligt värre!
Jag åkte hem som ett russin och var tillbaka bara 8 timmar senare, för att säga hejdå till alla. 
En del grät, och det kändes faktiskt nästan som att världen skulle gå under.
Ibland när man träffar så underbara människor som de jag träffade i helgen,
fattar man inte hur man någonsin skulle kunna klara sig utan dem en dag till. 
Jag tror (vet, 100%säkert) att minst tre av de personer jag lärt känna i helgen, 
kommer vara mina vänner för livet. Alla är så finaaaaa.
sverige<3venezuela<3taiwan<3chile<3tyskland<3frankrike<3kroatien
<3schweiz<3danmark<3finland<3australien<3belgien<3brasilien

pojkarna som kör trampbil (tillåtet fordon)


Alla 17 utbytesstudenter, från 11 olika länder!


Min vän Alexander, och lite majs.


Kobäbis!


15/17


Fr. v. Eva, Elisabeth, Tammy, Sam, jag.


Måla måla måla! 

Fr v Elisabeth (Tyskland), Eva (Schweiz), Nita (Taiwan), Julie (Belgien), Marielena (Venezuela)


Innan konserten börjat. Pigga barn.





Postad i: ett år i Amerika Kommentarer (2)

Kommentarer
Postat av: Niclas

Det var därför ni målade:-D lärde ni inte känna gangstrarna?:-D

2011-09-15 @ 10:15:50
Postat av: alma

Jepp! Nej, vi målade olika rum..

2011-09-16 @ 03:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: