>

Skisser

På Goddard finns det två ställen där man kan äta lunch.
Matsalen och cafeterian. Av någon anledning har jag bara ätit i matsalen en endaste gång.
Jag brukar alltid sitta i cafeterian och äta med min kompis Maranda och hennes lilla kompisgäng.

Maten man får i matsalen är ungefär lika god som den i cafeterian (inte god alls),
men de har olika sorters mat. Vissa dagar kan man få pizza eller burritos i matsalen och fruktsallad
eller friterad kyckling och ris i cafeterian, och andra dagar är det tvärtom. Eller, jag vet inte.
Jag håller mig till cafeterian, i alla fall. Fråga inte varför.

Idag satt jag och tänkte på hur lik skolan är "typiska amerikanska High School's"
i t.ex MeanGirls-eller-HighSchoolMusical. Innan jag kom hit så tänkte jag nog mest att allt vad
gällde skola skulle vara typ som vanligt, förutom kompisar och så. Jag försökte vara beredd på
att det inte skulle vara sådär amerikanskt och speciellt som i alla filmer.
Men när jag kom hit insåg jag att jag hade fel.

Förutom 1000000 fler regler än på skolan där hemma, är "ranking bland eleverna"
(vet inte om man kan säga så, men ni fattar vad jag menar - populära ligger högst
upp och nördar längst ner på listan) väldigt tydligt. Alla vet sin plats liksom.
Förutom jag, som yrar rundor bland cheerleaders och fotbollsspelare och nördar och orkesterungar..
Men jag bryr mig inte så mycket, antar att jag ligger i mitten nånstans
på LISTAN (oskriven, men ack så viktig att "följa").
Jag har gjort en fin bild på/i/mha/med Paint (inga läxor idag) som jag gärna vill visa.






1. Här trycker man in sin PINkod på en liten dosa när man hämtar lunch,
så dras pengar från ens matkonto. Mattanterna är så himla söta, små mexikanska
tanter som nästan bara pratar spanska, med undantag
för "Please, try your PIN again" och "Thank you sweetheart" på engelska.
När man tryckt in sin PINkod hos mattant #1, går man till mattant #2, som slevar upp
kyckling och mot och sås, eller vad dagens rätt nu är. Sedan går man till mattant #3 
och får ett plommon eller en nektarin eller ett äpple. 

2. Om man känner för att piffa upp sin lunch lite så kan man alltid gå hit och 
hämta sallad och dressing här. Jag har sett två personer på tolv veckor göra det.

3. Här finns den lilla vagnen där man hämtar sin lilla 1dl-kartong med choklad-
jordgubbs- eller vanlig mjölk. "Less sugar and fat" betder 150kcal. 

4. Kiosken som är öppen de sista tio minuterna av lunchen,
där man kan köpa chips, fun slush (eller vad det nu heter),
melongodis, isthé, glass eller beef jerky. Och popcorn på tisdagar och torsdagar.
Lägg märke till coolzonen, där hänger killarna med skateboards och fina kläder.
Vi har ungefär 5 killar med fina kläder på min skola. Och två tjejer. Enligt min åsikt.

5. Vattenautomater. Gissar att det köps i genomsnitt en flaska vatten/vecka här.

6. Bordet jag alltid sitter vid, med Maranda och hennes kompisar. 
Veronica, Chance och Alex brukade sitta vid samma bord innan, och det var innan
jag kände Maranda, så jag har i princip alltid suttit vid detta bordet. Men
alla tre har fått sina scheman ändrade av olika anledningar, så jag äter aldrig med dem numera.

7. Här sitter folk som varken är superpopulära eller.. raka motsatsen.
Typ folk som mig, Maranda, Veronica.. Typ mitten-av-listan-människor. Som inte märks så mycket.
Antar att det är därför de sitter vid de yttersta borden
(eller tvärtom, yttersta borden -> de märks inte.. jag vet inte). 

8.
Samma här, vanliga människor lixom. Min kompis Jonah sitter alltid här. 
Många av personerna vid detta bordet är bandmänniskor, alltså är risken
för att snubbla över en trombon mer än dubbelt så stor här som i andra delen av rummet.

9. Här sitter cheerleadertjejerna, och en del av soccer-tjejerna. De är ganska 
högjludda, väldigt tjejiga, och fruktansvärt korkade. Eller, de flesta av dem iallafall.
Jag har en del kompisar bland cheerleadersen och soccertjejerna, faktiskt.
Bl.a. Taylor, som hade legat vaken häromnatten och funderat på hurvida jag
brukar tänka på svenska eller engelska "när jag gör läxor och tänker och så",
Jessica som undrade om vi bara använder kreditkort i Sverige, eftersom vi inte har dollar, 
och Kelsey, som frågade "Do you speak Sweden in Switzerland?".
De är väldigt söta och snälla, men jag umgås inte särskilt mycket med dem.
Av flera anledningar. Måste bara tillägga att alla tre är blonda,
men det kanske inte har med saken att göra.
Alla fyra borden i mitten har plats för nästan 30 pers tror jag, så heela cheerleadertroopen
får plats här...

10. OOOOOHH, Bordet med stort B. Här sitter både tjejer och killar,
men bara  Juniors och Seniors. (De är alltså typ 16-18år gamla.)  
Och de äger cafeterian. 
Jag undrar om man automatiskt blir inbjuden att sitta vid Bordet 
om man är snyggare eller rikare än de flesta på skolan. Jag tror det,
samtliga vid detta bordet har föräldrar som är väldigt rika, eller
så är de väldigt snygga, och därför blir de tilldelade en plats vid Bordet.
(men ingen av dem tillhör de 7 personer som klär sig snyggt, heheh!)
Det enda anledningen till att Jessica, Kelsey och Taylor inte sitter här, 
är att de bara är Freshmen och Sophomores, alltså inte tillräckligt gamla. 
Då och då är det någon av killarna från detta bordet som ropar på några
av de yngre cheerleaderflickorna, och tjejerna får typ "tillåtelse" att sitta i deras knä 
eller tillochmed låna en stol(wow!). Eller så vill de bara ha en kram.  
Men det betyder inte att de blir inbjudna att sitta där nästa dag igen, lixom. 
Jag har observerat noggrant i tolv veckor, jag har koll.
DET ROLIGA med detta bordet, det som jag tycker är så himla coolt,
är att Bordets populäraste kille är Kegan. Kegan har Downs Syndrom, och 
är känd för att vara en av skolans roligaste personer. Underbar och älskad av alla. 
Det är lätt att hysa förakt mot personerna vid Bordet, 
antagligen för att de har förmåga att se ned på andra och "råka" 
vara coolare och snyggare än typ 90% av de andra på skolan, 
MEN jag älskar att sitta och titta på hur Kegan sitter mitt ibland 
alla dessa kungar och drottningar, och hur han äger dem. 
Alla vill prata med Kegan, alla vill sitta bredvid honom, alla vill 
ha hans uppmärksamhet, ständigt, ständigt. Inte bara folk från Bordet, utan hela skolan.
När han är med ser man inga ledsna miner, aldrig.
Det mest fantastiska är att ingen skrattar ÅT honom, alla skrattar MED honom. 
I vanliga fall blir folk som är udda mobbade och utfrysta, på den här skolan.
(Jag har sett hemsk mobbing här, för första gången i mitt liv faktiskt. )
Men Kegan är ett undantag. Han är skolans mest populära kille, utan tvekan. 
Därför är Bordet hans. 

(Och ja, jag har faktiskt kompisar här med. men jag har några.. inte så goda
vänner här med, sedan jag blev tilldelad en plats här av min vän Claire,
men satte mig med Maranda istället. Tydligen är en av de oskrivna
reglerna att man inte får lov att dissa personer från Bordet...)

11. Här sitter de ganska coola, ganska populära killarna. De är typ 
cheerleadersen och soccer-tjejernas manliga motsvarigheter. 
Om de hade varit två-tre år äldre så hade de lätt fått sitta vid Bordet, inga tvivel.
Tjejerna från cheeleaderbordet och killarna vid detta bordet surrar ständigt
runt varandras bord, och kring Bordet med stort B. Jag tror att de flesta
vid tjejbordet dejtar eller har dejtat de flesta vid killbordet och vice versa, och att det är därför.

12. Lediga bordet. Bordet som alltid är ledigt, fram tills dagens
vikarier eller besökare på skolan sätter sig här.

13. Bordet där elever med rullstolar alltid sitter och äter,
och deras personliga assistenter. Kegan dissar sin assistent för Bordet, så hon sitter
här varje dag, hon med.

14. OKEJ. Här sitter killarna som bara är i skolan varannan dag, om ens det. 
De flesta blir suspenderade för en vecka eller så, med jämna mellanrum.
Anledningen är oftast att de har rökt på precis innan skolan började...
Man vet alltid vad samtalsämnet vid det bordet är, folk sätter sig bara med 
killarna här för att göra upp om en sak. Och nej mamma, jag umgås inte med 
(så många från) knarkgänget. HEHE (jag retas. puss)

15. Här sitter alla med cowboyboots, bootcutjeans och skjortor. 
Jag känner nästan alla vid detta bordet och en del av dem är bland mina bästa
vänner i skolan. Alla cowboys på skolan är jättesnälla, faktiskt. Men jag sitter
aldrig vid detta bordet för... jag vet inte. Maranda pratar om roligare saker än
bilar och kor... Äh, de är inte så enkelspåriga, jag har aldrig suttit där så jag
vet inte. Kanske sätter mig där någon gång, när Maranda är ledig eller sjuk, kanske.

De gula sexkanterna är pelare. Som Kegan gillar att
gömma sig bakom för att skrämma cheerleadersen.

De röda pilarna är ingång - utgång. 

De gråa stjärnorna är de platserna där ordningsvakterna står och
spejar efter mobiltelefoner eller knytnävsslag.

Soptunnan hör, av någon konstig anledning, till Bordet. 
Alla vid bordet har första tjing när det gäller att slänga rester och hämta mjölk.
De flesta stör sig på det, men jag bryr mig inte. Vem vill vara kungen över soptunnan liksom.


FYTUSAN VAD LÅNGT DET HÄR BLEV! nu ska jag sova! Godnatt!
Postad i: ett år i Amerika Kommentarer (2)

Kommentarer
Postat av: Rymdsylten

Det här var himla roligt att läsa!

Mer sånt!!!

/L

2011-10-28 @ 10:06:34
URL: http://rymdsylten.blogg.se/
Postat av: alma

Åh, vad kul att du gillar det, Lisa! Det tog en stund att skriva. Och det blev väldigt långt...

2011-10-29 @ 01:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: