>

helg i Santa Fe!

I torsdags kom JP och hämtad mig på skolan efter  lunch,
sen   åkte  han,  Bianca,  jag  och  Lucas  ( - Brasilien) till
Santa Fe,  et tog ungefär 3,5 timmar tror jag. Väl framme
åkte vi till ett hotell där  vi  mötte  alla  andra  utbytisarna
(plus  EN  NY  kompis,  Liam  från Australien, som kom till
Albuquerque  för  typ  två  veckor  sedan).  Vi  fick   våra
värdfamiljer för helgen och sådär. Jag och Judith hamnade
hos Victoria, världens coolaste 35åriga singelmamma med
en jättegullig 4årig dotter och en hund  som  hette  Maggie
och  punkmusik  i  köket  och  gamla  affischer   överallt...

Fredag  morgon åkte  träffades  vi  alla  vid  "The State Capitol"
byggnaden...  Kommer  inte  på   det   svenska namnet just nu 
(vet  inte  ens  om  det  finns  ett  sådant). Iallafall, Santa Fe är 
ju  New  Mexico's  huvudstad,  så  det  är  där  politikerna som 
styr  New Mexico  jobbar  och kommer för att delta i röstningar
och  sånt  där, antar jag..  Hehe. Men ja, vi fick en liten rundtur
av  en  söt liten tant  som  pratade  om  all  konst  det  fanns  i 
byggnaden, sedan fick vi en liten lektion / genomgång om.. allt 
möjligt, av en av senatorerna (?), vår kompis Meaghan's pappa.

Efter det fick vi gå in i det där runda rummet som  jag  alltid  ser 
på tv när det handlar om politik  och  New Mexico, ni vet ett sånt
där rum där  politiker  röstar om olika förslag och så. Vi fick sitta
på en bänk längst  fram i rummet, precis nedanför "Mr. President's"
plats. Satt där i två  timmar, jag och Liam och Alexander räknade
hur många  personer  uppe  på  läktaren som sov. Av ungfär 190
pers. sov 18 stycken, 2 av dom var våra Rotary-counselors.    :D 

Vi fick allihopa ett varsitt certifikat med vårt namn och sådär,  på.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad det stod, men jag kan  lägga  ut 
en bild senare så att ni kan se.  Min  värdmamma  har det just nu
så att hon ska kunna kopiera och ge till min Rotaryklubb, för dom
vill se det...eller nåt. DET VAR FEDT COOLT IALLAFALL.  Och  just 
det,  det  var Native American day,  så dom sjöng nationalsången
på något  indianspråk  istället  för  engelska  och  så, väldigt...fint.

Resten av dagen gick åt till pizzaätning, snabbshopping, kramandes
övande inför en obligatorisk talangshow som  är  i  maj,  et  cetera.  

Igår, lördag, träffades vi på hotellet igen och åkte tillsammans till 
en skidresort (är det ett svenskt ord?). Det tog ungefär en och en 
halv timme innan allihopa hade fått  sina  skidor/snowboards  och 
pjäxor/kängor, och vi kunde börja åka. Jag åkte i  några  timmar, 
sen  satt  jag  i  restaurangbyggnaden  med  några  kompisar tills
klockan var halv fyra och vi åkte tillbaka till hotellet, där vi kunde 
sitta i bubbelpoolen och bastun om vi ville (och det  ville bara jag, 
Maria, Christian och Alexander.  SKANDINAVIA ftw.)   Halvsorglig
kväll, en miljon miljard kramar  och   telefonnummerbytande  och
I love you's! Följande morgon var ännu sorgligare, vi träffades på
hotellet vid åtta och vid nio var det bara jag och Maria Laura kvar. 

Bianca, JP och jag åkte till ett reservat utanför Santa Fe. Jag ska 
skriva mer om det i näst inlägg. Vänta en minut, så ska jag posta
det så att ni kan läsa. 

Iallafall.  Efter  att  jag  kom  hem,  vid  17.00  ungefär,  så  åkte  jag,
Karen och Ralph till Karens systers hus för att ha ett Superbowl-party!
Vi åt god mat, kollade amerikansk fotboll och roliga reklamer,  och  så 
hade dom någon slags lotto som jag inte alls förstod mig på. Ett papper 
med en massa rutor, som skulle likna fotbollsplanen tror jag, och så fick 
alla som vill kryssa en eller flera rutor, om man  betalade  $2  per ruta. 
Tydligen skulle man gissa vart man trodde att... nånting skulle hända...
på planen, under spelet. Eller nåt. Jag  fattar det  fortfarande  inte.  Men
eftersom alla andra där la typ $20-$26 så tänkte jag att jag borde "köpa"
åtminstone en ruta. Jag köpte tre.  Och  jag  vann  hela  alltihopa,  sista
omgången eller vad det nu var. $100! YAY! HUNDRA DOLLAR RIKARE och 
från och med nu älskar jag Superbowl. Ny kamera! Puss och kram!


Ett lustigt hus som jag, Lucas, Bianca och JP stannade
för att fota på väg till Santa Fe. Det är byggt ovanpå några
miniberg/klippor och liknar lite familjen Flintas hus!  


Jag och Hugo, minibussens coolaste.


Elisabeth - snowboardproffs, Liam - Australiensare,
jag - proffs på allt(såklart), Judith - halvnybörjare. 


Jag och söta söta Maria Laura!


Här är vi mer än halvvägs upp,
tog sjukt lång tid att åka upp till toppen.
Mina bästaste underbaraste utbytesstudentvänner!
fr.v. Hugo, Maria, lilla Lance, stora Alexander, Eva, Christian, Elisabeth,
Kike, Judith, Liam, Cristobal, 1/10 av mig, Maria Laura, Lucas.
Postad i: ett år i Amerika Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: