>

kärlek

Roswell  är  kanske inte den vackraste platsen på jorden. 
Det  är   inget   ställe  där  du  stöter  på  rondeller  med 
blommor   och   skulpturer   när   du   kör    till    jobbet.
För  i Rosell  kör  du hellre din egna bil än tar bussen när
du ska någonstans. Det finns inga gamla fina kyrkor eller
höga  skyskrapor  att  stå  nedanför och blicka upp emot.
Marken är för  det  mesta  brun och dammig, aldrig grön.
Det finns  ingen  skog och inga sjöar, och jag tror att den
gamla ån är  uttorkad  sedan  länge. På sju månader har 
jag  kunnat  räkna  hur  många  människor  jag  har sett 
varit ute och cyklat, på mina två  händer.  Här  finns  det
fler  snabbmatsrestauranger  på  en  gata än vad det gör 
i  hela  Hässleholm,  även  om  de  båda  har lika många 
invånare. Roswell har ett smeknamn -  Roshell  - och jag
har hört  flera  berättelser  som  låter  staden  göra  skäl 
för  smeknamnet . Många  av  ungdomarna  som bor här
längtar   tills   de   blir   vuxna   och  kan  flytta  härifrån. 

Men för mig är Roswell som  ett  andra  hem.  För mig är
Roswell  en av de vackraste och mest fantastiska platser
jag vet.  Visst  saknar  jag  att  kunna åka tåg, att sjunga 
Alicia Keys jättehögt med världens bästa lillebror, att rida
ut  i skogen och vara tyst och bara vara, och att bada vid
bryggan  när  det är varmt ute. Och att fika, såklart. Men
under sju månader här har jag klarat mig fint utan allt det
där.  Jag  har  haft  andra  saker  för  mig . Som att gå till 
Hastings, gå på bio för mindre  än 50  kronor,  gå  ut  och
titta  på  pecanträdsodlingarna  och  de  underbart vackra
solnedgångarna   på  kvällarna  och  att  umgås  med  två 
fantastiska  värdfamiljer. Och jag tror att jag hade kunnat
hamna absolut  vart  som helst  i världen i höstas och jag
hade ändå trivts bara jag hade haft lika underbara vänner
som  de  jag  har  här. Jag är så otroligt tacksam över att
jag har fått träffa så  många  underbara människor sedan
jag kom hit i augusti och hoppas att jag får  träffa  nästan
lika  många  till  innan  jag  åker  hem  om fyra  månader.
Särskilt tacksam är jag överatt  ha  träffat Chance,  Kevin
och Maranda.  De  har  lärt mig  så  mycket och hjälpt mig
en massa sedan jag kom hit. Jag önskar att jag  kunde  ta
med  mig  dem hem till Sverige igen i juli, för  jag kommer
sakna  dem  så  mycket,  mina  tre  amerikanska  bästisar 
som  för  mig har gjort mitt år så himla mycket bättre bara
genom  att  finnas  till.   Tack för de här sju månaderna, nu 
kör vi fyra till!  Och  tack  Roswell,  mitt  andra hem nu och
för alltid, och alla underbara människor  jag  har träffat här. 



Postad i: ett år i Amerika Kommentarer (0)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: